dinsdag 28 november 2006

Gele, witte en.....

Toverballen.
Ik heb GELE, WITTE en RAZE zei Snijder, met raze dacht hij algemeen beschaafd Nederlands te spreken, hij bedoelde ROZE. Helaas heb ik Snijder van het winkeltje boven aan de Voorstraat nooit gekend, wel nog zijn vrouw en ook het bestaan van het kleine winkeltje. Hoe kom ik dan aan deze uitspraak. Vele jaren begaf ik mij in de bloembollenvelden waar we o.a. samen met tante Marie (Marie Maliepaard-Timmer) de kleurrijke gladiolen en tulpen de kop afsneden. Als je de gehele dag met de hand of later met een mesje dit karwei probeert te klaren dan word je soms wel melig. Tante Marie riep dan steevast, geïnspireerd door de vele (bloemen) kleuren om haar heen; "Ik heb GELE, WITTE en RAZE" en riep hiermee het toverballen assortiment van Snijder het vroegere winkeltje aan de Voorstraat op.
Hoe kom ik nu tot deze herrinnering? Wel, Herman Maas - zie zijn weblog- roept mensen op die herrinneringen of verhaaltjes etc. hebben over de Voorstraat anno 1950 voor de Stadse dag op 1 sept. 2007. Wellicht heb ik hierbij een voorbeeld gegeven en wil de rest van de Stadse bevolking dit ook doen maar dan niet in het openbaar maar via Herman Maas zodat het een verrassing blijft voor de Stadse dag van 2007!
Janny

2 opmerkingen:

Ancilla zei

Janneke, dat is echt lang geleden dat ik die dingen gegeten had. Neem er eens een stel mee, het was altijd zo spannend welke kleur en nu weer verscheen En dan die vieze vingers die je ervan kreeg .... maar zo lekker!
Tot morgen Janneke.

Ancilla.

Janny zei

Ancje
Je vist weer achter het net, want helaas het winkeltje van Snijder bestaat niet meer!
Janny