woensdag 15 november 2006

Jachthaven (St)atlantic

De jachthaven, ik herrinner me nog de tijd dat er ruimte was voor de eerste jachtjes om aan te meren in of nabij de Stadse haven. Op de zondagen wandelden er plots vreemde mensen over het dorp. Zelfs op het Dijkhof liepen ze, niet wetend dat dit een doodlopende straat was. Dit gaf het voordeel dat we de mensen 2x zagen, ze moesten immers weer terug! Toen zag ik het als een inbreuk op de Stadse privacy. Als ik nu over de Zeedijk loop en ik zie het leuke strandje en de grootse jachthaven dan wil ik naar de sluis, dan wil ik het oude gors zien en het havenhoofd. Als ik bovenop de dijk sta bij de sluis en het hekwerk rond de jachthaven zie dan denk ik wat jammer, waar is het gors, waar zijn de koeievlaaien waar is het mooie havenhoofd? De jachthaven het zou StaD WELVAARD BRENGEN WANT DE MENSEN ZOUDEN IMMERS IN DE PLAATSELIJKE WINKELS HUN INKOPEN DOEN! Waar zijn de plaatselijke winkels gebleven? De mensen van de mooie jachten kochten blijkbaar niet genoeg om een bestaan te genereren aan de plaatselijke middenstand. O ja, er staat immers een hekwerk om de mooie jachthaven (getto), een speeltuin binnen de jachthaven, als de poort dicht gaat kan er niemand meer bij. De gorzen zijn omgetoverd tot een jachtbotendomein, ze maakten geen gebruik van de Stadse Middenstand maar kiezen ervoor om binnen de eigen hekken alle voorzieningen te creëren. Kan de bejaardensoos van Stad daar ook terecht? Ze gaan toch wel gebruik maken van het Schippershuis anders gaat dat ook nog weg ! Jammer, binnen de dijk blijft de nostalgie en buiten de dijk zien we dat we van alleen nostalgie niet kunnen bestaan maar kunnen we dan wel bestaan van Bieschbos zijn uitloop?
Janny

Geen opmerkingen: