donderdag 16 november 2006

Nog een groenteboer op Stad

In mijn belevenis al meer dan 25 jaar komt er een paar maal per week een groenteman op Stad, die met zijn auto langs de deur gaat. Tenminste laatst was ik op Stad en in de verte hoorde ik: "Appels en peren, sla, andijvie en komkommer, goudgele bananen, hagelwitte bloemkool"........ Wat klonk dat vertrouwt! Wat meer dan 20 jaar geleden van deze man bijzondere indruk op mij maakte, was zijn snelheid van hoofdrekenen en foutloos. Op een dag had hij plots een rekenmachientje (tegenwoordig heet dat calculator) tot zijn beschikking. Hij deed er erg langer over om de bedragen in te toetsen en de som bekend te maken. Hij verontschuldigde zich en legde het machientje naast zich neer en rekende het met grote snelheid foutloos uit zijn hoofd na. Hij had het machientje cadeau gekregen van zijn vrouw en wilde het toch gebruiken. Nu vraag ik me af, gebruikt hij het machientje nog of toch maar snel uit zijn hoofd?

Geen opmerkingen: