dinsdag 19 december 2006

Het kerkorgel van.........?

Mooi hè, het kerkorgel van de Hervormde Kerk van Stad? Herman Maas schrijft op zijn Log over het orgel rond 1947 maar ja, toen was ik er nog niet, al herinner ik me het orgel en de kerktuin met zijn hekjes nog wel van voor de restauratie.Een beetje een geschiedenis freak ben ik wel dus bij het zien van het oude plaatje duik ik in de geschiedenis van ons kerkorgel. Zo bouwde Jan Proper uit Kampen in 1899 het orgel wat op Herman zijn log zichtbaar is. In de jaren 60, ik herinner me helaas niet meer het exacte jaar, misschien dat iemand dit mij kan vertellen, werd het oude orgel uit elkaar gehaald omdat er geen fatsoenlijk geluid meer uit kwam. Het lag dus niet aan Louw Huizer die toendertijd het orgel bespeelde. Helaas (sorry ome Louw) werd er na een kerkdienst vaak gezegd het leek wel ui en peeën, zo'n hutspot maakte hij af en toe van het orgelspel. Nu begrijp ik pas dat hij er alles aan deed om het goed te laten klinken maar het orgel luisterde niet meer naar zijn vingerspel! Het orgel werd dus uit elkaar gehaald en de orgelpijpen van groot tot klein werden tijdens een marktdag in het toenmalige verenigingsgebouw aan de Voorstraat verkocht. De opbrengst was voor het restauratiefonds van het kerkorgel. Graag zou ik willen weten wie er toendertijd een orgelpijp gekocht hebben en wie ze nog steeds heeft. Zelf heb ik nl 2 mooie kleine exemplaren, als ik er op blaas komt er echt een toontje uit. Ik zal ze u laten zien:
Ze hangen boven mijn eigen orgel (Keybord) te gruwelen van de klanken die ik op zo'n modern apparaat voortbreng. Goed, Jan Proper bouwde het orgel en Piet van Asperen schilderde het in de jaren 60 mooi groen en klopte er (echt) bladgoud omheen. Ook nu besef ik pas hoeveel geld we met z'n allen voor die oude pijpen gegeven hebben, ze brachten echt bladgoud op. Maar ja, daarom koester ik ze ook nog steeds! Ik dwaal weer af want ik had het over de geschiedenis van het orgel - in 1980 verving de firma Leeflang uit Apeldoorn het binnenwerk en nu is het nog steeds het mooie groene orgel met het bladgoud van de opbrengst van mijn - pijpjes.

1 opmerking:

Ancilla zei

Ik wil ze ook .......

Whahahahahahaha .. ik zal niet meer vervelend doen Janneke en er mee stoppen!!!

Ik wist niet dat jij keybord speelde, leuk,zo kom je nog eens wat te weten!

Volgende keer doe jij gewoon mee als er talenten gevraagd worden. Ik meld je persoonlijk aan!

;))