zondag 16 december 2007

De enige echte Goeree Overflakkeese Honingtest.

Vrijdag 14 december was het dan eindelijk zover, ik mocht meeproeven bij de enige echte Goeree Overflakkeese honingtest! De imkers aangesloten bij de Nederlandse Bijenhoudervereniging Afdeling Goeree Overflakkee waren in Dirksland bijeen en ik was uitgenodigd om bij hun ledenvergadering aanwezig te zijn en natuurlijk de honing van alle aanwezige imkers te testen op Kleur, Geur en Smaak. Alvorens ik kon proeven (want dat was pas na de pauze) kon ik mee luisteren hoe het de vereniging verging. Imkers lijkt een uitstervend ras te worden wat ik erg betreur want het is een boeiende en levendige zoemende sport ! Voor de pauze heb ik de wetgeving betreffende hetgeen op de etiketten moet staan in me opgenomen...........alvorens ik kon proeven! Niet alleen het etiketteren maar ook de Imkerstaal is zeer bijzonder, ik zal in telegramstijl proberen mijn indrukken weer te geven; "koningin, volkje, doppen, stekers, kopje bijen, moerloos, koningin aan de leg, zwermen en kunstzwermen, raten, spaarkas,beruchte verdwijnziekte, worden niet beroofd, komt geen wasmot in, studiedag in Boxtel, bijen uit Etten-Leur, ziekte in Amerika bijgenaamd bijenaids, ook op Flakkee lege kassen, 30% van de volken gewoon weg, een bos gras of citroen melise door een nieuwe kas halen, haarlak/aftershave spuiten om de bijen op afstand te houden, in september inwinteren, voeren, suiker nat maken en naast het 1e raam hangen aangesloten aan het volk, dextrose en fructose, het giftige Jacobskruidkruid, fractometer die het vochtgehalte meet waaruit de houdbaarheid bepaald kan worden." Ja beste mensen, ik heb heel wat opgestoken deze avond en na de pauze ook heel wat geproefd. Er was honing die er mooi van kleur uitzag maar ook honing die erg bleekjes zag. Er was honing die echt heerlijk rook maar ook honing die gewoonweg stonk. Er was honing die voortreffelijk smaakte maar ook honing die melig (kristalvorming)was in de mond. Het kijken, ruiken en proeven was een serieuse aangelegenheid, er werden cijfers gegeven van 0-10. Gelukkig voor mezelf en de imkers was de honing - nr. 8, die ik als beste scoorde, ook de honing die deze avond als beste uit de test naar voren kwam. Het was de 'Echte Goereese Honing'van de familie Koornneef. Voor de volledigheid geef ik hierbij de 1e vier; nr. 1 fam Koornneef, nr. 2 Arie de Lint, nr 3 Leen van Nimwegen en nr. 4 met z'n Beijen. Enne...... op initiatief van de voorzitter Arie de Lint mocht ik een potje van de winnende 'Echte Goereese Honing' mee naar huis nemen. Arie bedankt voor je uitnodiging, ik vond het echt een geweldige ervaring!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Janny,bedankt voor het leuke verslag van onze vergadering. Ik hoop dat je er nu achter gekomen bent, dat onze bijen op Goeree Overflakkee, heerlijke honing kunnen maken.
Wij vonden in ieder geval heel leuk dat jij bij onze honingkeuring aanwezig was.

Hartelijke groeten,

namens het bestuur van Imkervereniging G-O

Arie de Lint

Ancilla zei

Ga je nu ook imker worden???

Kussie
Ancil.