zondag 17 december 2006

Moeders koekjes

Zaterdagavond, de avond voor mijn zus 50 wordt, koekjes gebakken. Ja, zowaar koekjes gebakken, volgens het recept van mijn moeder. Mijn moeder is op 't ogenblik niet zo best ter been vanwege een recente knie-operatie dus ik denk dat ze nog geen koekjes gaat staan bakken! Een tijd terug schreef ze het recept voor mij op:Voor 2 bakplaten; Basis recept koekjes. 1/2 pond roomboter. 2 ons basterdsuiker (of iets minder, beetje maar). (ruim) 3 ons zelfrijzend bakmeel. 1/2 zakje bakin. baktijd circa 20 minuten. temperatuur 170-175 bij een electrische oven. Zaterdagavond dus volgens haar recept de koekjes gebakken zodat ik morgen 17 dec. als mijn zus 50 wordt de zelfgebakken koekjes naar eigen recept mee kan nemen naar Stad. Mijn moeder maakt altijd balletjes deeg en die doen dan op de bakplaat zelf hun werk. Aangezien het kersttijd is dacht ik, ik ga figuurtjes maken, kerstbomen, sterren, klokken en een vallende ster want moeder doet dit immers nooit. Keurig het deeg uitgerold op het aanrecht en systematisch de klokjes onder de boom en de sterren er boven alles op de bakplaat gelegd - zelfs gekleurde ballen in de kerstboom-, uitslover die ik ben. Tot zover ging alles goed, bakplaat de oven in, klokje op 20 min. het ging fantastisch ruiken, alleen waar bleven mijn mooie kerstfiguren, het werd een prachtige koekplaat, alles liep in elkaar over. Volgende bakplaat toch maar mijn moeders ronde balletjes gemaakt, niks mis mee en mooie ronde koekjes, ik denk toch dat ik die maar aan moeder geef. 'k Ben best wel benieuwd, 't is moeders recept maar volgens mij zien ze er toch anders uit, nou ja ik hoor het wel of ze ook anders smaken!

1 opmerking:

Ancilla zei

Jammer dat je er niet een paar mee naar werk had genomen. Ik had ze graag geproefd. Het klinkt verrukkuluk Janneke.
Nog proficiat met je zus, ben ik door alle drukte helemaal vergeten.

Oant moin Janneke!!