dinsdag 6 maart 2007

Kruudplaetjes

Mijn grootste fan bedriegt mij door een recept van internet af te halen en mij dan te doen denken dat zij weet wat kruudplaetjes zijn! 'k Denk dat ik het aan mijn moeder ga vragen want ik herinner me dat moeder weleens kruudplaetjes bakte en die waren hartstikke lekker. Ze waren heerlijk van geur (die zit nog in mijn neus), ze waren niet te vet (eerder droog), ze waren goed van smaak (vielen niet zwaar). Eén van de nieuwere recepten b.v. die je van internet kunt plukken heb ik ooit ook weleens geprobeerd maar dan droop het vet door het pannetje. Ik wil de kruudplaetjes die ik me herinner, mooi bruin aan de boven en onderkant, blank aan de zijkant en 2 cm doorsnee, niet vet, niet kruimelig, gewoon een kruudplaetje (in het ABN kruidplaatje). Zaterdag zie ik mijn moeder....wordt vervolgd!

6 opmerkingen:

Ancilla zei

En ik zei het nog wel zo eerlijk .......
In Dordt kennen ze 't echt niet, laat staan in het Wilde Westen langs de kust!
Maar .... (dit kon je verwachten!) ik hou me weer van harte aanbevolen om ze te leren kennen. Ik zal ze met liefde voorproeven en je eerlijk zeggen of ik wat gemist heb in mijn leven.
Groetjes,
Ancilla.

Anoniem zei

Naar mijn weten is het trouwens kruukplaetjes ipv kruudplaetjes (dat hoor je toch te weten, dunkt mij);

Enfin hier het originele recept!!

Un half poen suker, un snufje zout en keneel
Dat roer je deur un poend taarwemeel
Un half kommetje maalk en un hjalf poend gesmolten butter mot
er dan nog deurheen
Zodat je man dan kan gaan kneeen
Van het deeg draait men ronde balletjes
Druk ze dan tot platte gevalletjes
En doe ze in een droage koekepan
Zodat men even later d'rvan smullen kan!!

bron: receptenboek "Wat eten m'n vanaevond?"
flakkeese streekrecepten van aerpelkoek tot zeekraelsoep

Oh, oh, dat je zoiets niet in je bezit hebt terwijl je zo van Stad etc. bezeten bent....dat valt me toch weer tegen, hahaha

Veel plezier ermee,

groetjes, Corine

Anoniem zei

Kruukplaetjes is geschreven door iemand die wel de klok had horen luiden maar niet wist waar de klepel hing. Het zijn natuurlijk kruidplaatjes en dat kruid slaat op het "rommelkruid" dat erin verwerkt moet worden. Ik begrijp niet dat dat ik dat nergens in de recepten tegen kom. In kruidplaatjes hoort "rommelkruid". Dat zijn de enige echte.

Een echte flakkeeer.

Anoniem zei

Bonjour measen,

je mot allemeale niet zeure, want kruudpleatjes he helemeal geen zout, ei of rommelkrûd nodig. Geweun puur natuur doee, en niet zeure.

Half pond butter,
Half pond sûker,
Pond blom,
Stroope en kaneel.


Een échte flakeeenaar.

Anoniem zei

Ik maak KruuDplaetjes altijd naar Oostflakkees recept:

500gr. witte bloem
250gr. boter
250gr. basterdsuiker (wit, lichtbruin of bruin, dat is een eigen keuze. Ik wissel dat nogal eens af omdat je met witte basterd heel andere koekjes krijgt dan met bruine)
1 ei
1 zakje vanillesuiker
1 mespunt zout
2 el. keukenstroop (ECHTE! geen schenkstroop)
2 tl. kaneel

De boter in een pannetje smelten, de andere ingredienten in een kom door elkaar roeren. De gesmolten boter toevoegen en roeren en kneden tot je een bal deeg hebt.
Deze een paar uur in de koelkast zetten en daarna tot rollen kneden.(da's makkelijker dan allemaal platgeslagen bolletjes) De rollen deeg in plakken van ong. 1cm snijden en om en om in de koekenpan bruin bakken.

Aan de andere kant van het eiland wordt meestal rommelkruid gebruikt, ipv vanillesuiker.
Vroeger werd er ipv boter, reuzel gebruikt. Maar dat heb ik nooit uitgeprobeerd, want dat klinkt niet zo lekker.
Hoe dat ook, ze zijn op allerlei manieren te maken en wij vinden ze altijd erg lekker!!

En ik blijf erbij dat het Kruudplaetjes zijn en geen kruukplaetjes. Want er zitten kruiden in (kruud) en die kruik (kruuk) kan ik niet plaatsen. Geen idee wie dat verzonnen heeft.

Anoniem zei

Als Ouddurper ha wiele et altied over kruudplaetjes. En dan wel mit de volgende ingredienten:
1 pakkie butter
1 pond blom
1/2 pond basterdsuuker
200 gram stroape
1 theelepel speculoaskruujen
n beetje zout