woensdag 11 april 2007

Over kruudplaetjes, Flakkeese Honing en de moestuin

De 'Kruudplaetjes' moet ik nog even voor gezien houden. Ik ga ze echt bakken en breng er dan bij mijn fan Ancilla en maak er een verslag van op mijn BLOG !!!....maar op dit moment even druk, druk. Het moestuin seizoen is weer begonnen en daarmee door de al vroege droogte ook het gietwerk al, ik lig op schema wat zaaien betreft maar vanavond sprak ik een collega tuinder, hij beweerde dat hij de afgelopen 20 jaar het in het vroege voorjaar nog niet meegemaakt had dat het zo droog was........we kijken nu al uit naar de natte moesson!!!
Eigenlijk dwaal ik alweer af, ik wilde schrijven over de Flakkeese Honing. Arie de Lint mailde mij en nodigde mij uit om de eenpersoons Flakkeese Honingtest nog een keer te doen.... en natuurlijk wil ik dat, niets liever, want ik wilde toch zo graag dat de Flakkeese Honing mijn ultieme smaakgenot zou overtreffen !!! De mail van Arie wil ik u niet onthouden en ik zal hem hier weergeven: "Hierbij een late reactie op jouw honingtest. Jammer dat je de flakkeese klaver/luzernehoning niet lekker vond maar ja smaken verschillen nu eenmaal. Veel honingliefhebbers vragen juist naar deze zachte crèmehoning omdat deze zo ideaal op de boterham te smeren is.
Nog even het volgende, niets is zo divers van als honing. Zowel smaak, geur, kleur (van zwart tot wit) en vorm (van vloeibaar tot keihard). Dit alles heeft niets met het voeren door de imker te maken. Wij imkers voeren voor de winter suiker om onze bijtjes de winter door te laten komen omdat er dan geen bloemen bloeien om nectar van te halen. Deze suiker kan niet in de honing komen omdat de honing bakken waar onze bijtjes de honing in verzamelen pas bij de fruitbloei op de kasten komen.
De eerder genoemde diversiteit van de honing heeft alleen te maken met het feit welke dracht bevlogen wordt.
Fruit, Lindebloesem, paardebloem, bladramanas, koolzaad, teunisbloem, of een combi geeft elk een eigen honing.

Ik wil je uitnodigen om je test van flakkeese honing nogmaals te proberen en nu met zomer/fruit honing, misschien dat dan je teleurstelling over onze flakkeese honing dan veranderd in enthousiasme.

Wil je meer over bijen en honing weten, kom gerust eens langs.

Hartelijke groet, imker Arie de Lint

p.s. Wist je dat een bij 3 X om de aarde vliegt om 1 pot honing te vullen!!!!!!
Natuurlijk wil ik de Honing van Arie opnieuw proeven, dus wordt vervolgd......................

1 opmerking:

Ancilla zei

Janneke,
Wat leuk om te weten. Ik had me er nog nooit in verdiept maar eigenlijk is het wel logisch wat meneer Arie vertelt.
Die kruudplaettekes hou ik tegoed! Ik zal je er zo nu en dan aan helpen herinneren ghegheghe ....
Gezellig dat je weer terug bent in Blogland, ik miste je al.
Gezellig weekend en tot dinsdag.
Tot Blogs.
Ancilla.