zaterdag 8 december 2007

Mijn eerste kruudplaetjes zijn gebakken..en op..

Het is er echt tijd voor,
'kruudplaetjes' bakken op Zeeuwse wijze.....of heb ik het toch nog niet helemaal goed gedaan ? Het recept is door mijn collega Ancilla van Internet afgeplukt;

Niemand heeft mij een ander of beter recept gegeven ! Bijna precies zo heb ik het gedaan. Bijna, want ik heb Tefal pannen met een antiaanbaklaag en die hadden ze vroeger niet dus boter in de pan was niet meer nodig. Het deeg werd natuurlijk met de hand gekneed, ik moest extra melk toevoegen anders bleef het deeg korrelig en kon ik er geen bal van maken;
Na wat stevig kneedwerk begon het balletjes draaien, even platslaan en in de koekenpan (vroeger gingen ze in de koekepan).
Het bakken moet volgens mij niet te vlug anders worden ze vanbinnen niet gaar. Het bak proces duurde 2x 20 minuten en dat met 2 koekenpannen per keer;
Het resultaat mocht er zijn. Trots nam ik mijn kruudplaetjes mee naar mijn werk om ze aan Ancilla te geven zodat ze eindelijk eens op zou houden met haar gebedel!
Helaas, Ancilla kwam niet opdagen dus mijn kruudplaetjes gingen naar Saskia maar natuurlijk kreeg Ancilla ze toch een dag later. De dames wilden me niet telleurstellen en vonden ze lekker! Tot mijn moeder ze proefde; "Een beetje droag Janny, je had wat meer butter in de koekepan motten doen". Ja ma, dacht ik ook al maar ik heb Tefal pannen gebruikt en ik wil toch een beetje Sonja proef te werk gaan. Even was ik dus vergeten dat Sonja er 50 jaar geleden nog geen zeggenschap over had. Dus de volgende keer gaat er tijdens het bakken flink boter in de pan, of moet het soms spekvet zijn ?

3 opmerkingen:

Ancilla zei

Hier thuis vond iedereen ze heerlijk hoor Janneke!
Gaat het weer een beetje mevrouw Dröge? Spierpijn van het pakken? Ik had echt met je te doen hoor!

Tot morgen dan maken we er een gezellig dagje van!

Trusten Janny.

Anoniem zei

Hier snap ik helemaal niks van... 2x 20 minuten bakken?? Gaar van binnen??? boter in de pan???

Dat zijn geen kruudplaetjes, dat zijn eh...zandkoekjes!
Kruudplaetjes bak je in een koekenpan zonder boter! De boter die in het deeg verwerkt is, smelt met het bakken, dus dat is voldoende.
Je bakt ze snel, om en om bruin. De binnenkant hoort helemaal niet gaar te zijn...
En op middelmatig vuur, want op een laag pitje zakken ze als punninkjes in mekaar en op hoogvuur verbranden ze heel snel.
Inmiddels zijn we een paar jaar verder, dus misschien weet je al hoe het wel moet...maar als je ze zo bakt, krijg je nooit kruudplaetjes!!

Succes!

Anoniem zei

P.S. Misschien heb je hier nog iets aan:

http://tijmensuikerbiet.blogspot.com/2008/07/kruudplaetjes.html

Dat recept is weer iets anders dan wat ik bij je andere blog geplaatst heb.

Ik snap trouwens niet waarom die zeeuwse variant spreekt van 22 koekjes, want van 500 gr. bloem en250gr suiker en boter, enz. maak ik altijd zo'n 50 kruudplaetjes!

Succes met bakken! Met deze tips gaat het vast en zeker wel lukken!