vrijdag 1 december 2006

Niet lozen, dan hozen!

Weer wat bijgeleerd vandaag, we hebben geen eb en vloed meer maar toch nog regelmatig een verhoogde waterstand volgens Pieter - zie bij comments - onder mijn stukje over de 'keersluis'. Geen gevaar meer van zee want dat is met de Deltawerken gekeerd maar gevaar vanuit het binnenland. Gevaar vanuit Duitsland, bij Lobith stroomt de Rijn ons land in en daar hebben ze het hartstikke druk met al het regenwater wat vanuit Duitsland via de sluizen bij Tolkamer (laatst was ik daar nog, het Pieterpad loopt daarlangs en daardoor ik ook). Vandaag heb ik er zowaar een hele studie van gemaakt, dank aan Pieter. Die Rijn splitst zich weer in Neder-Rijn en Waal en de Waal komt uit in 't Hollandsdiep. Dan zie ik ook nog de Maas die vanuit België en volgens mij regent het in de Ardennen soms ook wel behoorlijk, ons land binnen stroomt. Ook de Maas komt uit in het Hollandsdiep. Ja, ik heb mijn geografische kennis vandaag behoorlijk opgehaald want dat Hollandsdiep geeft al zijn overtollige water weer aan het Haringvliet! Die mensen op Tien Gemeten hebben er achteraf toch maar verstandig aangedaan om allemaal te vertrekken om hun eiland terug te geven aan de natuur, beter het te geven dan dat het straks genomen wordt! Stadtenaars, let erop dat de sluisdeuren en dijken in goede conditie blijven want als de Haringvlietsluizen bij Stellendam het overtollige water niet kunnen lozen dan wordt het hozen.
Janny

1 opmerking:

Ancilla zei

Ik dacht toch na twee zomers in Biddinghuizen dat dat het afvoerputje van Nederland was, maar ik begrijp dat ik er helemaal naast zit. De Stadt is het dus eigenlijk, daar stroomt al het water heen. Ook ik leer iedere keer weer! Dank U voor deze lessen.

Een goed en inspiratievol weekend toegewenst Janneke. Tot maandag,

Cilla
xx