donderdag 30 november 2006

Bijna 50 jaar: "De keersluis 1957"

Op de voet heb ik het gevolgd, de bouw van de sluis. Bijna 50 jaar geleden, ja Stadtenaars in 2007 bestaat de sluis 50 jaar! Als kind woonde ik aan de haven en het was spannend, de bouw van de sluis. We mochten van onze ouders er niet komen, het was gevaarlijk.....raar, het zou ons veiligheid brengen en het was gevaarlijk daar begrijp je als kind toch niets van. Later begreep ik dat de sluis er kwam in het kader van de dijkverzwaring na de watersnoodramp van 1953. Wat ik nu nog niet begrijp, in 1998 zijn de deuren nog gerenoveerd door het Waterschap Hollandse Delta, was dat toen nog nodig, de Deltawerken waren immers klaar, we kenden al geen eb en vloed meer. Met mijn simpele gedachten is de sluis nu toch overbodig, nostalgie? Wat is nostalgie, als kind herrinner ik me het gors met de slootjes en het bruggetje met het wit geschilderde ijzeren leuninkje waar we over moesten als we wilden gaan zwemmen of pootje baden met ome Willem. Dat bruggetje staat nog op mijn netvlies. De sluis kwam en toen.... was het er niet meer....alleen nog maar in mijn hoofd.................
Janny

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Janny, de sluis wordt nog altijd gebruikt hoor. Bij hoog water gaan de deuren dicht omdat anders de kaai overstroomt. Een paar weken terug is dit nog gebeurd, het water stond net onder de rand van de haven en de deuren waren gesloten. Hoog water komt nu vaak vanuit Duitsland ipv vanaf zee.