maandag 13 november 2006

OLS 125 jaar

De OLS bestaat morgen 14 nov 125 jaar, een tentoonstelling, ik wist het niet, vanavond pas gelezen op de site. Door de afstand kan ik er niet zijn maar ik wil toch even de eerste gedachte die bij me opkomt weergeven.
Mjn grootvader Krijn zei altijd als het over de openbare school ging, "Beter geen leer dan een verkeerde leer". Goed begrepen heb ik dit nooit. Mijn opvoeding zei: "Geen leer is goddeloos" en toch ging ik naar de OLS ondanks dat ik werd opgevoed met een christelijke leer. Omdat ik het niet begreep heb ik mijn kinderen toch maar naar de christelijke school - later Albert Schweitzer - laten gaan. En toch, in mijn lagere schooltijd leek het alsof de openbare school ook een christelijke school werd. Aan het begin van de dag bidden en aan het eind van de dag danken, dominee van Wakeren kind aan huis. De zoon Gerard van het toen enige rooms-katholieke gezin op Stad ging tijdens het (protestante) bidden en danken naar de gang. Had mijn grootvader dan toch gelijk?????????

2 opmerkingen:

Anoniem zei

wie zegt dat er op de O.L.S.verkeerde leer word gegeven,?? het zit hem niet in de school,maar in je hart denk niet ,als je christelijk onderwijs hebt genoten dat je beter bent dan een ander.Laat een ieder in zijn waarde.Dat geld voor Geloof,Sexuelegeaardheid"'ën onderwijs.Wie in een ander zijn tuin wied ziet bij zich zelf het onkruid niet..

Janny zei

Beste Bram,

Ik ben het helemaal met je eens, laat een ieder in zijn waarde!
Echter in mijn verhaaltje staat niet geschreven dat er op de OLS verkeerde leer gegeven wordt, dan lees je niet goed! Lees het nog eens rustig over en proef ook de 'humor'die ik gelukkig in me heb. Bram overigens ik waardeer het zeer, dat je gereageerd hebt! Tot een volgende keer

Janny