woensdag 22 november 2006

Brand bij één van de boerderijen aan de Bierkreek

Dinsdag las ik het op de website, brand bij een woonboerderij aan de Zeedijk. De gehele dag hield het me bezig, zaterdag liep ik nog op de Zeedijk en stond stil op de hoogte van de twee boerderijen en memoreerde daar een stukje jeugdsentiment. Vandaag met mijn moeder gebeldt en zij kon mij vertellen dat het de boerderij van van Gurp was. Dus toch één van de boerderijen van mijn jeugdsentiment. Mijn herrinnering ligt niet zozeer bij de boerderij maar wel bij de kreek die tussen de twee boerderijen loopt, de Bierkreek. De kreek waar we over de landerijen achter het toenmalige Groene Kruis gebouw naar toe liepen als het in de winter stevig gevroren had. Het was de favoriete kreek om schaatsen te rijden, het was een geweldige baan als de watergemalen tenminste niet teveel water wegtrokken want dan was het feest verknalt. Daar kon je tenminste een flink baantje trekken, van de Zeedijk tot aan de Bommelsedijk. Op het breedste gedeelte, zo'n beetje achter het Groene Kruis gebouw richting de boerderijen was de kreek zelfs nog breed genoeg om zwierig over te stappen - om de schaats dan wel-. Ieder schaatsminnende Stadtenaar kon je daar dan vinden. Het was ook de enige kans om zomaar tussen de 2 boerderijen door te schaatsen, normaal kwam je daar toch nooit! Mijn medeleven gaat uit naar de fam. van Gurp die door de brand getroffen veel van hun persoonlijke bezittingen verloren hebben.
Janny

1 opmerking:

Ancilla zei

Ja Janneke, alles is vergankelijk. Dat zijn de mindere dingen in het leven. Je moet er niet aan denken dat je hele bestaan in vlammen opgaat. Sterkte familie van Gurp!
Ancilla.